دبیرستان غیردولتی دخترانه شهدای ملی حفاری ایران(دوره دوم) اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز

اثر تغییرات جسمانی بر نوجوان( کاری از واحد مشاوره آموزشگاه)

اثر تغییرات جسمانی بر نوجوان

تغییرات جسمانى نوجوان بى شک به معناى تغییر در خود و شخصیت نوجوان است. هنگامى که نوجوان تغییر در اندازه و شکل بدن خویش را ملاحظه مى‌کند. با این آگاهى احساس مهم بودن نیز به او دست مى‌دهد. در طول فرایند رشد قد، نوجوان نسبت به اندازه‌هاى بدن خود بسیار حساس و کمرو مى‌شود.

همهٔ نوجوانان پسر و دختر احساس مى‌کنند به دلیل اینکه از نظر اندازه‌هاى بدن و از نظر جسمى رشد کافى یافته‌اند، باید از حقوق و مزایاى همراه با رشد نیز برخوردار گردند. این حقوق و مزایا از انتخاب لباس، نوع آرایش سر، انتخاب دوست، رشتهٔ تحصیلی، نگرش به مذهب و حتى دیدگاه‌هاى سیاسى نوجوان را در بر مى‌گیرد. نوجوان احساس مى‌کند که به اندازهٔ کافى بزرگ شده است و مى‌تواند در امور مربوطه به خود بدون دخالت بزرگسالان و به ویژه والدین، تصمیم‌گیرى کند تحصیلات نشان مى‌دهد که هر قدر با نوجوان به عنوان یک کودک رفتار کنیم، او پرخاشگرانه‌تر عمل خواهد کرد و بیشتر در جهت رسیدن به حقوق و امتیازاتى که به دلیل رشد یافتگى‌اش توقع برخوردارى از آنها را دارد، پافشارى خواهد کرد.
در دورهٔ نوجوانی، غرور ناشى از موفقیت‌هاى جسمانی، و قدرت عضلانی، به ویژه در پسران چشمگیر است. این وضعیت در نوجوان احساس رضامندى و شادمانى به وجود مى‌آورد و موجب تمایل به تظاهر و خودنمایى در مسابقات و رقابت‌هاى فردى و گروهى مى‌گردد.

یک خانواده سالم و پویا، خانواده‌اى است که میان اعضاى آن به ویژه میان والدین و فرزندان، رابطه‌اى انسانى و سالم حاکم است. مادران و پدران توانا کسانى هستند ک از دانایى‌ها و مهارت‌هاى لازم برخوردارند. بخشى از دانستنى‌هاى ضرورى براى والدین، دانش‌هاى مربوط به برقرارى رابطه انسانى با فرزندان است که برقرارى چنین رابطه‌اى پیرو اصولى است.
آماده سازی نوجوان برای زندگی در دنیای واقعی
الگو پذیری و همانند سازی
ایجاد امنیت روانی
برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
برقرار ارتباط کلامی و عاطفی
پذیرش و احترام
پرهیز از افراط و تفریط
پرهیز از تحمیل کردن
پرهیز از مقایسه کردن
توجه به کسب هویت نوجوان
توجه به نیازهای همه جانبه
ثبات عاطفی والدین
حفظ عزت ‌نفس نوجوان
صداقت
قاطع و جدی بودن
محبت
مسؤولیت دادن به نوجوان
مشورت کردن و تصمیم‌گیری
هماهنگی و همکاری عاملان تربیتی
همدلی و همفکری
آماده سازى نوجوان براى زندگى در دنیاى واقعى
یکى از مهم‌ترین هدف‌هاى تعلیم و تربیت در تمام سطوح، چه رسمى و چه غیر رسمی، در خانه، مدرسه و جامعه باید آماده سازى فرد براى زندگى در دنیاى واقعى باشد. براى این منظور باید فرزند نوجوانتان را با واقعیت‌هاى تاریخی، اجتماعی، اقتصادى و خانوادگى آشنا کنید و آموزشى به او بدهید که او را براى زیستن در این دنیا آماده کند.
الگو پذیرى و همانند سازى
بى شک الگو پذیرى و همانند سازى از مهم‌ترین و اثر بخش‌ترین روش‌هاى یادگیرى و اجتماعى شدن کودک و نوجوان به شمار مى‌رود.
نوجوان از طریق همانند سازى با بزرگترها، ستاره‌هاى هنرى و چهر‌ه‌هاى درخشان علمی، ورزشی، تاریخى و مذهبى یاد مى‌گیرد که چگونه رفتار کند. اگر در اسلام توصیه مى‌شود که مسلمانان سیرهٔ ائمّهٔ معصومین صلوات الله علیهم اجمعین را مطالعه کنند و بدان عمل نمایند. منظور این است که شیوهٔ رفتار آنها را در زندگیِ عملی، الگو و سرمشق قرار دهند. از این رو کودک و نوجوان نخست مادر و سپس پدر خود را سرمشق قرار مى‌دهند و بر حسب جنسیت کودک و سن او، تأثیر پدر و مادر متفاوت است. بدیهى است بطور کلّى دختر با مادر و پسر با پدر همانند سازى مى‌کند. بنابراین فقدان پدر در پسرها، به ویژه فرزندان شاهد، تأثیرهاى نامطلوبى بر شخصیت و سازگارى اجتماعى پسران نوجوان به جا مى‌گذارد.
شایان ذکر است که یکى از علل ناهنجارى‌هاى اجتماعى و بزهکاری، الگوبردارى نادرست است. نوجوان در این دوره بیش از حد تحت تأثیر دوستان و همسالان و افراد با نفوذ است. چنانچه خانه، مدرسه و جامعه ( به ویژه از طریق رسانه‌ها) الگوهاى نادرست در اختیار او قرار دهند. فرایند الگو بردارى نوجوان به طریق نامطلوبى صورت خواهد گرفت. گاهى اوقات برادر بزرگتر و یا خواهر بزرگتر در خانواده و یا یک همکلاسى موفق و جسور در مدرسه مى‌تواند براى نوجوان به عنوان یک قهرمان و الگو قلمداد گردد.
ایجاد امنیت روانى
خانواده مهم‌ترین کانون تأمین کننده نیازهاى جسمانى و روانى فرد است و تمام تلاش پدران و مادران مسؤول و آگاه باید بر این اصل مبتنى باشد که فضاى خانه و خانواده سرشار از امنیت، محبت و آرامش باشد. هریک از اعضاى خانوادهٔ شما به ویژه فرزندانتان باید در خانه احساس امنیت روانى کنند و کانون خانواده را بهترین و امن‌ترین پناهگاه بدانند.
برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
هنگامى که با نوجوان روبرو مى‌شوید، سعى کنید با او برخورد مثبت داشته باشید، از کلمه‌ها و عبارت‌هاى تشویق‌آمیز استفاده کنید و به دنبال نکات مثبت او باشید، نه عیب‌جویى و ایراد گرفتن، منظور این است که رفتارهاى مطلوب فرزندتان را تحسین کنید و توانایى‌هاى او را مدنظر داشته باشید و در مقابل از سرزنش کردن و خجالت دادن او پرهیز کنید. هنگام رویارویى با یک مشکل یا مسأله رفتاری، همواره این نکته را در نظر داشته باشید که مسأله در یک طرف و شیوهٔ برخورد با مسأله در طرف دیگر قرار دارد. مفهوم این جمله این است که با یک مسأله واحد مى‌توان به طرق گوناگون برخورد کرد و راه حل‌هاى متفاوتى عرضه نمود. بدیهى‌ است هر شیوهٔ برخورد، پیامدهاى متفاوتى به دنبال خواهد داشت. یک پدر و یک مادر توانا و دانا کسى است که هنگام بروز یک مسأله، شکیبایى خود را حفظ کند و با متانت برخورد نماید و عاقلانه به دنبال راه حل برود. چه بسا یک برخورد درست و مثبت با مسألهٔ مورد نظر در یک فضاى صمیمانه و محرمانه ( مانند طرح یک سؤال، علت‌شناسى وقوع یک رفتار نامطلوب، توضیح خواستن و تقاضاى اطلاعات) به روشن و حل شدن مسأله منجر مى‌شود.
برقرار ارتباط کلامى و عاطفى
تحقیقات متعدد نشان داده است که میان اعضاى خانواده هر قدر ارتباط کلامى و عاطفى بیشتر باشد، روابط اعضاى آن خانواده سالم‌تر، با نشاط‌تر و محکم‌تر است. بنابراین توصیه مى‌شود در هر فرصتى که پیش آید، با فرزندتان صحبت کنید و با او در یک فضاى محبت آمیز، محرمانه و صمیمانه ارتباط کلامى و عاطفى برقرار کنید. براى این منظور پیشنهاد مى‌شود

بطور منظم، هر شب پیش از خواب، در کنار بستر او دقایقى بنشینید و در خلوت، آرام آرام با او حرف بزنید و از او بخواهید که با شما راز و نیاز کند، دربارهٔ مدرسه و درس و مشق و دوستانش، دربارهٔ فعالیت‌هاى روزانه‌اش، دربارهٔ نگرانى‌ها، خواست‌ها و علاقه‌هایشان، دربارهٔ احساساتش نسبت به اعضاى خانواده و نظایر آن با شما حرف بزند و درد دل کند. در این موقعیت، فعالّانه به حرف‌هاى نوجوان گوش کنید و واکنش‌هاى مناسب نشان دهید. در ابتداى صحبت به نوجوان آزادى کامل بدهید تا از هر جا که دلش مى‌خواهد صحبتش را شروع کند. لازم نیست هر چه را که فرزند شما مى‌گوید تفسیر کنید یا حرف‌هاى او را تصحیح نمایید، بلکه او را تشویق کنید که حرف بزند و در صورت لزوم با او هم احساسى و هم دردى کنید.
همچنین در این موقعیت از نوجوان بخواهید که رفتارهاى روزانهٔ خود را مورد بررسى و ارزیابى قرار دهد. ابتدا رفتارهاى مطلوب و درست و سپس رفتارهاى نامطلوب و نادرستِ او را با هم بررسى کنید. در ضمنِ صحبت، از او دربارهٔ علل بروز رفتارهایش و دلایل درستى یا نادرستى آنها سؤال کنید تا به این ترتیب، نوجوان به علل بروز رفتارهایش پى ببرد و در نتیجه در او رشد فکرى و خود آگاهى ایجاد شود.
پذیرش و احترام
محترم شمردن نوجوان، احترام به حقوق او، توجه به نیازهاى همه جانبهٔ او و پذیرش او همان‌طور که هست، از مهم‌ترین اصول برقرارى رابطهٔ انسانى است. فرزند یا فرزندان شما بیش از هرچیز وجود شما را مى‌خواهند و حضور شما در خانه براى آنها ارزشمند و حیاتى است. با دقت گوش دادن به حرف‌هاى نوجوان، پذیرفتن و تشویق رفتارهاى مطلوب او، فراهم کردن فرصت‌هایى براى ابراز وجود و خودنمایى و عدم تمسخر و سرزنش او از نشانه‌هاى برقرارى یک رابطهٔ انسانى سالم با نوجوان است. نوجوانى که مورد پذیرش قرار مى‌گیرد، احساس خود ارزشمندى و اعتماد به نفس مى‌کند. چنین نوجوانى از زندگى و زنده بودن خود احساس رضایت و شادمانى مى‌نماید و در نتیجه تصویر واقعى و مثبت از خود به دست مى‌آورد و با اطمینان با همسالان خود رابطه برقرار مى‌کند.

واحد مشاوره و راهنمایی دبیرستان دخترانه شهدای ملی حفاری بهمن ۹۶

نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
مشاهده لیست تمام مطالب...